Huisartsenpraktijk Zwartemeer
0591 - 245 111 & bij spoed 245 112

NVZB (no-show) beleid


Kunt u niet op een afspraak komen?

Zegt u dan a.u.b. zo snel mogelijk de afspraak af door:
- Te bellen.
- Afspraak te annuleren via de WebApp.
- E-consult of E-mail.
Bellen heeft de voorkeur indien de afspraak op dezelfde dag is als u wil afzeggen. De andere opties bij minimaal 24h van te voren. Hoe eerder u het ons laat weten, hoe makkelijker we iemand anders kunnen inplannen!


Wat is NVZB?

NVZB is een bij huisartsen bekende afkorting in patiënten dossiers voor "Niet Verschenen Zonder Bericht" en wil zeggen: er stond een afspraak in de agenda maar de patiënt is niet komen opdagen zonder af te zeggen. De Engelse term “no-show” wordt hier ook wel voor gebruikt.

Het gebeurt (helaas) regelmatig dat een patiënt niet op een afspraak komt. Dit is voor een huisartsenpraktijk erg vervelend en betekent tijdsverlies. Een andere patiënt had in die verloren tijd geholpen kunnen worden.

Om het aantal niet nagekomen afspraken terug te dringen, kunnen huisartsenpraktijken een wegblijfvergoeding vragen. De LHV (Landelijke Huisartsen Vereniging) geeft al sinds 2010 het advies aan huisartsen om dit op de praktijk in te voeren. Sinds het uitgeven van dit advies hebben steeds meer praktijken dit gedaan, want in de praktijk blijkt dit te helpen om het aantal NVZBs te verminderen.

U moet dan een vergoeding betalen voor elke gemiste afspraak en dit wordt uiteraard niet vergoed door de zorgverzekering.
Een gangbaar tarief hiervoor is: €15,- per gereserveerde 10 minuten.
Dit zou u dan gaan betalen voor een gemist standaard consult bij de huisarts. Gaat het echter om een ingeplande afspraak bij de POH-S, een afspraak voor chirurgie of bijvoorbeeld voor het maken van een echo, dan is daar al snel 30 minuten of meer voor ingepland en moet u al rekening houden met €45,- of meer!

Helaas overwegen wij nu ook om dit NVZB tarief in te gaan voeren.

Afgelopen week stond het spreekuur bijvoorbeeld een paar dagen behoorlijk vol gepland. Mensen die op het spreekuur een afspraak willen, moeten dan soms 1 of 2 dagen wachten, als het geen spoed heeft. Het is dan zuur als er op dezelfde dag een uur (of meer!) spreekuurtijd achteraf niet benut blijkt, omdat er meerdere patiënten niet zijn gekomen op hun afspraak.

Wij willen liever geen kosten in rekening gaan brengen voor een gemiste afspraak. Maar we kunnen ook niet accepteren dat dit de spuitgaten uitloopt en daarmee ten koste gaat van de zorg voor mensen die het nodig hebben.

Als iedereen zijn best doet en tijdig afspraken afzegt dan kunnen we dat samen voorkomen.
Wij helpen u graag, helpt u hier ons mee?


Alvast hartelijk bedankt!